Tanden : groot en klein

De allerjongste hier in huis heeft twee eerste tanden onderaan (en bovenaan is de enigste foto waar ik ze een beetje kon 'trekken')en er zitten er nog aan te komen zo denken wij door haar vele gekwijl en natte kinnen en kleertjes.

Tanden vind ik het minst geslaagde aan een mens.
Zelfs wanneer je alle moeite van de wereld doet om ze goed te verzorgen blijkt je het toch nooit goed te doen. Te weinig of net te veel en hard poetsen, niet genoeg geflos, bloedend tandvlees, afbrekende tanden, rotte tanden, scheve tanden, gaatjes natuurlijk, ...
Tandartsbezoeken is iets dat hier nooit eens stopt. Eén dochter heeft een beugel en moet maandelijks op controle gaan en één dochter heeft jarenlang een beugel gehad en nu prachtige witte rechte tanden, dochters en zonen met gaten en één zoon die een dramatische mond heeft (ik heb echt medelijden met dit kind dat echt onze slechtste genen geërfd heeft), ...

Het gepoets van tanden is een bron van frustratie want wanneer je het als ouder vergeet te zeggen doen ze het niet hier (uitgezonderd de oudste). Excuses genoeg. Regelmatig controleren we hier of de borstels wel nat zijn en excuses zijn er bij de vleet. Ik was zoooo moe is er één van of mijn tandenborstel was spoorloos verdwenen of de tandpasta was op of gewoon: oei, vergeten!
Bij de jonge kinderen gaat tanden poetsen redelijk goed wanneer IK het doe al is het bij één der zonen een echt gevecht. Als van toen hij heel klein was heb ik alles geprobeerd om er geen drama van te moeten maken, maar nog steeds is het alsof hij op het punt staat gedood te worden door die tandenborstel en ojee wanneer het eens andere tandpasta is. Braakneigingen, roepen en tieren. Pfff. Het resultaat is er naar. Vorige maand werd er weer een tand van hem getrokken. Woensdag zit ik weer met hem bij de kindertandarts. Grote zucht. Want ook bij de tandarts vechten we wat af.

Vandaag was een dochter aan de beurt. Eén gaatje. Oef. Dat viel nog mee want snoep kopen in de Kruidvat (haar laatste zakgeld spendeert ze daar aan!).Kun je dit een bijna vijftienjarige verbieden?

Zelf ben ik ook weer bijna aan de beurt. Onlangs bleek er van buiten precies niets aan de hand en ik had ook helemaal geen tandpijn (eigenlijk ging ik naar de tandarts voor een afbrokkelende tand)en wat bleek. Die tand was binnenin helemaal rot en moest ontzenuwd worden. Daar is onze tandarts nog niet klaar mee...

En een andere zoon klaagt over een pijntje in zijn tand. Die mag binnen 14 dagen met zijn broer mee.

Nu de jongste tanden krijgt bekijk ik dat met gemengde gevoelens. Ja. We gaan die piepkleine tandjes poetsen, maar hoe gaat het weer aflopen.

En dan spreek ik nog niet eens over het kostenplaatje van beugels en tandartsbezoeken.

Reacties

  1. Ben ook blij dat mijn kids mijn tanden niet hebben. Kleine M Die snoept, drinkt frisdrank en is er tot nu altijd goed vanaf gekomen, geen enkel gaatje.
    Van grote M weten we van zodra hij volledig heeft gewisseld is het ook een beugel. Die heeft in oktober een kaakontsteking gehad, is een tandenknasser en heeft nu een mondstuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat kan ik me voorstellen met al die kindermondjes. Je kan nog zo je best doen maar als ze niet meewerken wordt het een hele strijd. Toch is het belangrijk om erger te voorkomen. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een wafelijzer van 42 jaar oud, Sunburst en aparte tijd voor de kindjes

Campinglife

Kleine meisjes worden groot ...(en dat op een flopdag)