Opruimfestival: Eén !

Ons huis is een bende, een chaos, alsof er een bom ontploft is, een rommel, ...
Ik overdrijf niet.
Na de verhuis van de achtergebleven inboedel is het hier een platte ramp.

Niet alleen zijn er meubels, luchters, gordijnen enzovoorts overgekomen.
Maar ook dozen vol kledij en schoenen en lakens die daar achtergebleven waren.
En dat staat nu overal in huis. Ja. Bijna iedere kamer heeft een dosis extra te slikken gekregen.

Ik heb dingen proberen verkopen op tweedehandssite en ik heb al dingen weggegeven en ik heb al veel weggegooid, maar nog niet heel effectief. De verkoop loopt trouwens voor geen meter. Niemand zit te wachten op een tafel van 3,60 m op 1,20 m.

Ten einde raad schafte ik me een tijd geleden het boek van Marie Kondo aan. Zulke boeken koop ik anders nooit, maar volgens kenners is het een boek dat wel degelijk resultaat geeft. Daar moest ik wel heel hard om lachen, maar ik kocht het boek toch !

Volgens Marie heb je wel zeker zes (!) maanden nodig om je huis helemaal opgeruimd te krijgen. Aangezien wij een gezin zijn met twaalf personen heb ik daar één jaar van gemaakt :-). Aangezien ik niet buitenshuis werk kan ik me elke dag vrij maken.

Ik ben er dus aan begonnen hé.

1) Sorteer niet kamer per kamer, maar begin bij één categorie. Volgens Marie is het makkelijkste om te beginnen bij de kleren , maar dan heeft ze onze kleding nog niet allemaal bij elkaar gezien vrees ik.
Alleszins ik ben begonnen bij mijn eigen kledij en dan ga ik de man doen (maar daar ga ik snel mee klaar zijn want die heeft bijna geen kleren) en dan de kinderen (alleen de zes jongsten trouwens!)

2)Gooi weg wat je geen goed gevoel geeft.
Een jurk die te krap zit of die ik niet mooi vind: weg ermee! Een rok die ik al twee jaar dicht geritst krijg? Weg ermee ! Een paar borstvoedingshirts die ik nooit gedragen heb. Weg ermee! Een paar jurken: maat Small? Allang verleden tijd. Weg ermee !
Dat gaat zo door.
Het verbaasde me dat ik maar vier rokken had en eigenlijk ook amper broeken (vijf).

Ik vulde één grote zak met uitsluitend kledij van mezelf uit mijn kleerkast. Halleluja. Dit wordt leuk !

3) Ik moest wel een lade leegmaken om mijn shirts en topjes kwijt te geraken op de Konmariemethode. Al wat in die lade zat ligt nu wel elders, maar soit.

4) Ik ben nu gekomen aan de sokken en ik heb eigenlijk best weinig sokken (tien ofzo). Ongelooflijk hé als je het sokkenfestival bij ons zag onlangs , maar daar zat van mij dus amper twee paar tussen.
Die sokken : dat doe ik dus al meer dan twintig jaar totaal verkeerd. Je mag daar dus geen ballen van maken, maar ook mooi opvouwen en dan ook rechtop in bijvoorbeeld een schoenendoos.
Dat ga ik dus ook maar eens doen.

Verder heb ik nog niet gelezen in het boek want na de kledij zijn de boeken aan de beurt en geloof me. Daar ga ik nog een hele kluif aan hebben.

Reacties

  1. Goede moed! Ik heb mijn boeken ook genoodzaakt 'opgeruimd' bij onze laatste verhuis, en sommige mis ik nog steeds... :-S

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sterkte met de klus. Hier heb ik net de zomerse kledij in de kast gelegd en de winterse kledij gaat naar de vliering. Na de zomer zoek ik uit wat ik daarvan wil houden en de rest gaat weg of ik naai er nog wat anders van. Bij jou is het bijna onbegonnen werk. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een wafelijzer van 42 jaar oud, Sunburst en aparte tijd voor de kindjes

Campinglife

Kleine meisjes worden groot ...(en dat op een flopdag)