Hoe koken een basisbehoefte werd

 Ik stel me de laatste tijd heel veel de vraag: Waar word ik nu gelukkig van? Of blij want gelukkig zijn is geen constant gevoel of ben je toch ook nog gelukkig wanneer je eens een dip hebt of tegenslag. Wanneer je het overgrote deel van de tijd moogt zeggen dat je je gelukkig voelt dan ben je denk ik toch wel heel erg gelukkig. Of tevreden. Of blij.
En dat ben ik dus.
Ik vind het leven echt veel te kort om 't leven niet te leven op mijn eigen manier.
De afgelopen jaren ben ik steeds meer gaan houden van koken terwijl ik daar pakweg tien jaar geleden nog een hekel aan had. Dat ik een potje moest koken voor de kroost nadat ik al moe was van het werken was van moetens en compleet inspiratieloos.
Een jaar of vijf-zes geleden ging ik me meer bezig houden met gezonde voeding en de dingen des levens die er echt toe doen.
En ik keek naar de basisbehoeften van een mens. Een dak boven je hoofd, gezond en genoeg voedsel en nog een paar zaken. De rest was allemaal bijzaak.
Koken werd toen meer iets om te doen als levensnoodzakelijk iets. Het voedsel verzamelen (winkelen!), het snijden, het maken, het opeten, ...
En zo ging ik van koken houden. Steeds meer en meer en nu doe ik het supergraag. Het is echt genieten.
Ondertussen werd het gezin groter en de kinderen groter en de porties nog groter en dus had ik nood aan een grotere kookpot. Eén waar een kip in past en genoeg pastasaus voor allen. En ik bestelde deze gietijzeren kookpot van Le Creuset. Die wilde ik al zo lang , maar de prijs hield me tegen. Ik kocht hem vandaag en nam hem meteen in gebruik. En wauw. Super ! En ook nog een lust voor het oog.
 Hieronder nog een plakwerk van Mats. Mats is onze klimmer en dat komt vaak naar voren. Zelfs in het plakwerk dus.
Bijna een maand geleden ben ik begonnen met de opruimmissie in ons huis. Vooral de overdaad van spullen die mij niet al te blij maakten stonden mij erg tegen.
Ondertussen is een heel groot deel al gedaan, maar ik ben nog lang niet klaar.
Het washok en de garage is het volgende deel. Er zal nog veel naar de kringloopwinkel gaan.
Gisteren verkocht ik toch nog de oranje retrolamp.
Ik voel mij geen slaaf van dit opruimen dankzij Marie Kondo. Het is vooral een hele opluchting. Het klaart helemaal op in huis en in mijn lichaam.
Dat ik die kookpot kocht betekende ook dat er ook een paar pannen weg kunnen. Een stuk of drie.
En ik kocht ook dit mooie boek want boeken blijven een grote liefde.
Bewust omgaan met spullen en boeken en nog zoveel meer.

Het gezond ontbijten is ook een blijvertje.
Na de Smoothie van gisteren en de natuuryoghurt van vandaag is het morgen een groenteomelet.
In het weekend ga ik alles herhalen.
Die smoothie maak ik trouwens met een staafmixer want mijn blender blijkt ook verdwenen uit het vorige huis. Dat vind ik oké. Ik hoef geen blender meer. Het lukt prima met die mixer.

De dagen zijn hier nogal redelijk vol. Vier kinderen met examens waarvan één dochter heel ziek is en dus haar examens niet kan doen (hopelijk slaat de medicatie snel aan)en dan nog wat dingen hier en daar op school en oudercontacten volgende week.
Al voorbereiden voor de grote inpak. Eerst het kamp en daarna onze zomerse reis.
De pasjes moet ik bijvoorbeeld nog gaan vernieuwen. En de auto moet naar de keuring.

Het gedoe met de bank is ondertussen achter de rug. Als alles goed gaat betalen we vanaf dan elke maand minder. Bij deze hebben we het echt gehad met hypotheken , schuldsaldoverzekeringen en rentevoeten. Nooit meer ! Het liefste wilden we volledig schuldenvrij zijn. Dus de missie is om zo snel mogelijk af te lossen zonder ons tekort te doen uiteraard.
Ik zou het niemand aanraden: een hypotheek.
Maar het betekent natuurlijk wel een mooi dak boven je hoofd, maar je mag nooit vergeten dat zolang je elke maand aflost de bank eigenlijk eigenaar is van je woonst :-).

Genoeg gekwekt nu. Ik ben heel erg moe en kan wat slaap goed gebruiken.

Tot gauw.

Reacties

  1. De laatste tijd heb ik ook het gevoel dat koken een hobby geworden is. Bewust kopen is daar zeker een aanleiding toe. Door hier nu even bij stil te staan bedenk ik net, mijn doelstelling op vlak van koken is vijf gezonde gerechten die mijn dochter graag eet. Dat is nogal een uitdaging.
    Goh, vier kinderen die examen hebben, het lijkt me een ondoenbare taak. Veel goede moed toegewenst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel handig zo'n fijne pan. Hier staan er 2 beide voor bijna niks gekocht, de laatste kocht ik met een steelpan voor 1,50. Ooit werkte ik in een groot gezin die ook zo'n grote pan hadden. Ik kocht toen een nieuwe op vakantie, veel te groot voor ons. Als de kinderen en kleinkinderen is hij nog wel handig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat leuk dat je echt van koken bent gaan houden. Die Creuset pan is prachtig en een echte klassieker! Voor mij is koken nog vooral een opstap voor lekker eten. Het koken zelf vind ik niet zo leuk eigenlijk.

    Huisvlijt

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het kunstwerkje van Mats herken ik. Baby M had dit gemaakt op school voor moederdag . Hier is koken ook een hobby .

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een wafelijzer van 42 jaar oud, Sunburst en aparte tijd voor de kindjes

Campinglife

Kleine meisjes worden groot ...(en dat op een flopdag)