Over gezond ontbijten, varkens en 't goede leven

 Ons kinderen lachen veel en spelen veel buiten. Daar kan ik alleen maar blij om zijn. In onze (speel)straat wordt er al veel buiten gespeeld met de buurtkinderen, maar ook naar de camping gaan we om veel buiten te zijn. Thuis zit ik meer binnen. Dat is gewoon zo en de kinderen ook.
 Thuis valt ze na een vermoeiende schooldag weer eens in slaap. Het is al tijd voor vakantie (denk ik). Zo vaak ze moe is.
Gisteren ging ik nog een keer bij mijn ouders langs. Altijd fijn bijpraten. Ik doe het veel te weinig. Nochtans vind ik het belangrijk, maar ook toen we nog in dezelfde stad woonden kwam het er maar niet van.
In een groot gezin is er natuurlijk altijd wel wat, maar ik moet en zal er tijd voor vrij maken de komende tijd.
 Gisteren werd ik door Smartmat verwend. Ik bestelde niet alleen het Quick&Easy menu zoals gewoonlijk, maar deze keer ook het ontbijtpakket. Zoals je Hier  al eens kon lezen hoe saai ontbijten bij ons eigenlijk is. Verder dan een bruine boterham met choco of confituur kwamen we hier niet. Maar gisteren leverden Smartmat ook menu's en ingrediënten voor een gezond ontbijt elke ochtend. Samen met cadeautjes-dat was een fijne verrassing. Een ringmap, een houten snijplank en een broodmes en dat heb ik allemaal deze ochtend al in gebruik genomen. En ik maakte toast met advocado en een zachtgekookt ei. Het duurde zeker niet langer dan 10 boterhammen met choco smeren. En wat nog veel beter was. Mijn kinderen vonden het lekker ! Daar schrok ik toch wel van want advocado vinden ze hier eigenlijk niet echt speciaal.
Ik deel het receptje even (op mijn manier), maar heb er geen foto's van omdat het fototoestel nog boven lag en ik zo snel mogelijk wou serveren en ze meteen ook alles opaten.

Nodig voor vier personen:

-Een paar sneden bruin of grof brood (bij Smartmat was het meergranenbrood gebakken door de bakken van Het Dagelijks brood en dat was Yammie!)
-2 rijpe advocado's
-4 eieren bio
-verse bladpeterselie
-zout

Maken:

1)Kook de vier eitjes zachtgekookt. Dat is dus drie tot vier minuten in kokend water.
2)Toast het brood in een toaster of in de pan
3)Hak wat peterselie fijn
4)Halveer en ontpit de advocado's (die supergezond zijn) en pureer ze
5)Pel de eitjes
6)Beleg de advocado op het brood, leg het eitje er lichtjes open op en daarna nog beetje zout en peterselie

Zeker eens doen !! Ik ben al fan van de eerste dag.
Ik had meteen voldoende gegeten en ook nog eens gezond :-).
Ik heb zelfs spijt dat ik binnenkort op vakantie ga en Smartmat dan niet kan langskomen.
Want ook van hun gewone dagelijkse kost ben ik nog steeds zwaar fan.

Verder las ik vandaag een artikel over varkens kweken in Gent in De Standaard. 42 mensen hebben daar een beurtrol om varkens te hoeden en kunnen daar hun afval kwijt en zes maanden later wordt het varken geslacht en verdeeld. Het gaat hier niet alleen om afval kwijt raken, maar mensen ontmoeten elkaar op deze manier. Zo een goed initiatief. Daar kan ik blij van worden. Dit is voor mij de toekomst.
Zelf ben ik een ramp op het vlak van afval kwijt geraken. De oplossing voor mij zijn kippen in onze kleine tuin en na ons verlof ga ik daar ook werk van maken.

Verder lees ik nog steeds Het klein verzet van Tine Hens en ben ik ook begonnen in Intermezzo Italiano van Thomas Siffer. Thomas heeft ook een blog, maar het is lang geleden dat hij er nog iets opzette. Zijn olijfolie kun je kopen. Bij Kelly krijg je er zelfs korting bij. Ik bestelde alvast 5 liter omdat ik elke dag olijfolie gebruik en nu zal ik weten wie ze gemaakt zal hebben.
Dat blijkt voor mij steeds belangrijker. Te weten waar mijn voedsel vandaag komt.

En nog verder ga ik weer meer Letsen. Dat is me vroeger al goed bevallen en moet nu ook maar eens weer gaan lukken.

Liefs

Reacties

  1. Fijn dat je kinderen nog heerlijk buiten kunnen spelen. Dat recept ziet er erg lekker uit al vind ik niks aan advocado. Ik weet ook nooit wanneer hij precies rijp is. Ik ga er eens meer opletten. Bedankt voor het delen. Fijne dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hóór je dochter gewoon lachen! Wij wonen op een boerderij en ja, naast helpen is het lekker spelen en ravotten. Slootje springen bijvoorbeeld. Erg leuk , maar dat mogen ze niet elke dag. Want heus, vandaag blijven ze echt droog! Maar ik weet inmiddels beter. Net als vlot varen. Ook zo'n feestje. Dan is er nog de trampo, fietsen en skelters en nu de oudsten de leeftijd beginnen te krijgen: scooters en brommers. Lang leve de herrie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ontbijtpakket, daar heb ik ook al aan gedacht, om dat eens mee te bestellen. Lijkt me zo lekker allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een wafelijzer van 42 jaar oud, Sunburst en aparte tijd voor de kindjes

Campinglife

Hoe is 't?