Traag het nieuwe jaar in plus 9 tips van Aaf.

2016 is alweer een paar dagen oud en de kerstvakantie is gedaan. Iedereen zit weer op de schoolbanken en ook dat is weer wennen. Zo stil in huis. Alleen de oudste is hier momenteel omdat studeren blijkbaar thuis beter gaat dan op haar kot. Ze mist 'de herrie'. Op kot is het TE stil.

Ik ben het nieuwe jaar al slapend begonnen. Op oudejaarsavond zijn rond elf uur mijn ogen dicht gevallen om pas de volgende ochtend op nieuwjaarsdag weer te openen en de slaap eruit te wrijven. Ik moet wel zeggen dat we al om vijf uur begonnen waren voor ons kleintjes. En gelukkig hadden de jongsten al vroeg hun brieven gelezen en hun cadeautjes opengemaakt, maar de oudste kinderen vonden het best teleurstellend. Moeder die gewoon te moe is om verder te feesten. Het ging echt niet.

Zelf zit ik er niet mee. Ik heb het de volgende dag wel goed gemaakt.
En had ik geweten welke cadeautjes ik zelf zou krijgen had ik misschien toch geprobeerd om op één of andere manier wakker te blijven.

 
Ik kreeg namelijk de e-reader die ik wou en ook een bongo bon om ergens te gaan logeren. En een mooi gedicht en verzorgingsproducten. En ik was met alles zeer content. Ze wisten duidelijk wat ik wou ;-).
Ondertussen is mijn eerste gelezen boek op de e-reader een feit. Natuurlijk ga ik ook nog papieren boeken lezen. Momenteel lees ik alweer een papieren boek uit mijn boekenkast.
Maar het bevalt me wel. Ik las het boek zeer snel uit.
Op mijn andere blog kun je lezen dat ik dit jaar ook weer mee doe met de Verbeelding-Book-Challenge.
 
De voorbije dagen heb ik vooral erg veel rust genomen haha. Mijn lijf had dat weer nodig.
Veel in mijn zetel gelezen dus en al veel gelezen of naar mijn kinderen gekeken en geluisterd en natuurlijk gewoon lekker gekookt. Een beetje meer beweging zou wel welkom zijn. Dat ga ik morgen eens doen. Nog eens een ferme wandeling maken. Fee is ondertussen al 19 maanden.
Onlangs las ik de Flow geweldige tips van Aaf.
Ik wil ze wel in het kort even delen voor moeders die even relax als mij willen zijn/worden want rond mij heeft iedereen het altijd zo druk. En ik? Neen. Sinds het jaar begonnen is heb ik het nog niet druk gehad. Maar hier komen ze dus.

1. De ochtend is goud. En Aaf haalt mijn favoriete auteur King zelfs aan die zegt altijd en alleen in de ochtend te werken. Dus vanaf nu ga ik alleen nog een blog schrijven 's ochtends. Alsook onze administratie, de telefoontjes (al is mijn gsm momenteel door toedoen van een zoon weer buiten strijd)doen, enzovoorts.

2. Sleur is fijn. Met kinderen heb je best wel een beetje routine anders verzuip je binnen de kortste keren in het wasgoed, heb je geen onderbroeken meer, struikel je over speelgoed, ...
Hier komt de vaste hulp op vrijdag. Mijn andere hulp inclusief mijn wasman zijn niet meer 'in dienst' helaas.  Maar de vaste hulp blijft gelukkig nog komen en ook op woensdagnamiddag komt er nog altijd iemand helpen. Deze middag zal dat zijn : de boel opkuisen van het middageten en nadien opletten op de kleintjes (want ik moet met één der zonen weg en zal ongeveer 2 uur weg zijn) en nadien zal ze nog wel iets kleins doen zoals nog een was ophangen, insteken of gewoon even koken (dat doet zij ook soms: ja) of even opruimen.
Verder is het best dat je zo vaak je kan zelf een was laat draaien. Dat doe ik de hele dag door eigenlijk.
Wat Aaf doet en 's avonds wanneer ze in bed liggen nog even alles lekker opruimen. Dat kan ik voorlopig nog niet opbrengen. Kinderen in bed en ik in de zetel is het hier meestal :-).

3.Dutjes zijn zilver. Is ook iets wat ik voorlopig nog niet kan al gebeurt het vaak dat ik gewoon vanzelf indut.

4.Liever monotasken dan multitasken.
Ik kan dat niet: multitasken. Al ga ik weleens ondertussen naar de apotheker terwijl mijn zoon bij de logo zit. Eén ding tegelijk vind ik al genoeg.

5. Vergader ook eens staand. Dit kan ik overslaan. Maar ik lees weleens staand.

6. De sociale media kunnen ook weleens een dagje zonder jou.
Wel. Ik heb geen facebook, ik twitter niet. Ik heb eigenlijk alleen maar dit blog en volg er zelf een paar (en ik kan gerust heel lang zonder) en pinterest en voor de rest doe ik niet aan sociaal zijn.
Daardoor heb ik helaas ook weinig begrip voor mensen die het niet kunnen laten en compleet verslaafd lijken. Soms ronduit pure ergernis. Momenteel heb ik zelfs even weer geen telefoon.

7.Terg jezelf niet met een TO DO lijst zegt Aaf.
Ik heb wel een agenda waar ik ook de dingen inschrijf en bijna elke dag behalve in het weekend raadpleeg. Het gewone een papieren agenda.
Aan lijstjes doe ik alleen nog voor de boodschappen die ik dan bestel via de pc en in een kwartier even ophaal.

8.Niksen is verplicht.
Kun jij dat? Gewoon. Zitten en kijken of nadenken? Ik wel! Er is natuurlijk altijd iets te doen bij ons. Het houdt nooit op, maar ik heb mijn niksmomenten.

9.Kijk na elf uur 's avonds niet meer op het internet !
Dat was moeilijk voor mij. Wanneer ik dat deed kon ik mij niet meer losscheuren van het scherm en dat doe ik dus ook niet meer. De Pc is voor overdag ! En dan vooral 's ochtends.

Deze tips zijn dus van Aaf uit de Flow. Aangevuld door mezelf.
Misschien kan ik er nog één bij doen.
-Plan niet je hele jaar VOL met uitjes, vakanties enzovoorts. Het enige dat ik nu ga plannen is mijn bongobon gebruiken en voor de rest gaan wij dit jaar misschien zelfs niet op vakantie!

Zo. Ga nu maar lekker niksen. Een dekentje, een theetje, een boek of gewoon even lekker de ogen sluiten.

Heerlijk! Ik kan het al goed. En ja. Ik werk niet. Dan gaat het wat makkelijker.
 

Reacties

  1. La nouvelle Sandra est arrivée! Mooi om lezen! En ook wel grappig hoe verschillend mensen kunnen zijn: ik heb net het omgekeerde voornemen, ik wil net wel meer plannen en ondernemen, zodat onze dagen niet alleen gevuld zijn met werken en huishouden. Zoveel mensen, zoveel ideeën hé, en maar best! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi cadeau Sandra, echt goed aan jou besteed. Veel leesplezier.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Waren dat tips van Aaf Brandt Corstius? Ik lees haar graag.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een wafelijzer van 42 jaar oud, Sunburst en aparte tijd voor de kindjes

Campinglife

Kleine meisjes worden groot ...(en dat op een flopdag)