2de aflossingsfeestje (met cijfertjes)

Ondanks de boeking van onze zomerreis (die ik wel zo goedkoop mogelijk heb gehouden dit jaar in vergelijking met andere jaren) en het feit dat mei een dure koopmaand bleek te zijn hebben we toch weer een aflossing gedaan. Dat geld stond apart voor een aflossing en ik besloot dat we het er dan toch maar voor moesten gebruiken.

Hier kun je lezen wanneer onze allereerste aflossing een feit werd. Amper twee maanden geleden dus.

We hebben in totaal 5 kleine hypotheken. Twee maanden geleden loste ik 5000 euro af op één van de twee (van die vijf dus!!) met de langste looptijd (17jaar) en de hoogste rentevoet (2,7%).
Zo moesten we vanaf mei 30 euro minder betalen iedere maand op onze vaste maandelijkse aflossing. Dat geld gaat nu apart in een spaarpot en zal op een dag ook gebruikt worden voor een aflossing.

Het bedrag dat we deze keer konden missen was 2500 Euro. Niet al te veel.
Dus koos ik om af te lossen op de hypotheek met de kleinste rentevoet (2,2%).
Dat bleek die waarvoor we nog 9 jaar moeten afbetalen en de hypotheek die we moesten aangaan omdat we ons vorige huis met verlies verkochten en waardoor we een extra hypotheek moesten nemen.

Dat bedrag was op 1 juni nog 54.084,62 en vermindert nu naar 51.584,62.
Het maandbedrag gaat omlaag van 554,13 naar 528,51 en zal dus vanaf 1 juli  25 euro minder zijn.

In totaal maakt het nu dat we na 2 maanden al 55 euro minder zullen betalen voor de hypotheken. Nog steeds een druppel op een hete plaat! Inderdaad, maar wel geld dat we niet meer moeten betalen.

Op 1 april 2016 bedroeg onze totale hypotheekschuld iets meer dan 238.800 euro.
Op 1 juni 2016 bedraagt onze totale hypotheekschuld 226.843,75 euro.

Het is het allemaal waard. We wonen in een prachtig mooi huis. Gezellig en groot genoeg voor ons allen. In een fijne doodlopende straat met fijne mensen.

Nu komt de zomer eraan en blijf ik sparen. Deze maand heb ik niet kunnen sparen door de geboekte reis. Maar in juli en augustus moet er weer geld opzij. In augustus krijg ik ook een uitbetaling van een Invest Plan. Geld dat grotendeels in de hypotheek zal gaan.

Begin september wil ik de volgende aflossing doen. Ik had gehoopt dan onder de 200.000 euro te gaan aan schuld, maar dat zit er niet in denk ik tenzij we aan onze buffer zitten (geld voor belastingen en onverwachte kosten). Toch wil ik dan de grootste aflossing doen voor dit jaar 2016 op de andere tweede hypotheek met de hoogste rentevoet.
Om onder de 200.000 euro te gaan zou ik tegen dan 21.000euro moeten neerleggen, maar dat ga ik niet bijeen krijgen tegen september (zonder aan de buffer te zitten).
Maar ik ga ook al heel blij zijn met de helft :-).

Hoe dat gaat?

Het lukt om geen spullen voor in huis meer te kopen (meubels, decoratie, behang, ...) en ik koop ook geen woontijdschriften en dergelijke meer. Ook kocht ik de laatste maanden geen boeken meer en slechts één enkele DVD reeks die ik weer ga verkopen online.
Ik probeer op te letten met uitgaven bij kledij al gaat dat niet altijd zo goed.
Voeding en gezondheid blijf ik zeer belangrijk vinden waardoor ik nu ook meer kosten heb.
Ik koop afwisselend huismerken (zoals pasta, choco) met bio (groenten, fruit).
Mijn diëtiste kostte me 70 euro voor 2 consultaties.
Vandaag ga ik naar de fitness waarvoor ik sportschoenen kocht (64 euro). Hoeveel de fitness zelf gaat kosten weet ik nog niet want dit is op doktersvoorschrift.
En omdat ik ook wil gaan zwemmen heel binnenkort dien ik een badpak aan te schaffen :-).
Maar dit is belangrijk ook om een goed leven te leiden.

Lukt het bij jullie ook een beetje zo?




Reacties

  1. Hm, ik vind sommige dingen moeilijk te beslissen, we hebben een lage hypotheek en dus fijn lage maandlasten. Waardoor er een hoop mogelijk is :-) zo werk ik bv minder uren en ook de manlief, want werken alleen is niet wat we willen, ook gewoon (meer) tijd bij elkaar etc manlief wil graag sporten ook enzo...met lagere maandlasten is t allemaal mogelijk. Maar ook de lagere hypotheek zou in principe wel versneld af te lossen kunnen zijn....maar ik wil ook een lekkere buffer houden etc etc ;-) ik kan soms erg heel en weer geslingerd worden door bepaalde gedachten .

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja. Dat heen en weer geslingerd worden herken ik. Daardoor boekte ik toch die reis ! Waardoor ik nu minder ga kunnen aflossen na de zomer. Onze lasten zijn hoog. Daarom wil ik ze echt een pak lager. Binnen vijf jaar wil ik echt meer ruimte hebben financieel zodat ook de man gewoon eens wat minder zou werken (als hij dat zou willen tenminste), maar dan kunnen we misschien ook gewoon iets vaker weer op vakantie. Of langer...

      Verwijderen
  2. Wij wachten nog even met aflossen dit jaar. Eerst willen we de precieze kosten weten van de opleiding van zoonlief. Daarnaast, omdat hij nog geen 18 jaar is moeten we de reiskosten zelf betalen. Dat is ruim 400 euro per maand. We willen graag de 6.000 euro die wij per jaar mogen aflossen op dat deel, aflossen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat begrijp ik. We hebben ook een dokter die studeert aan de hoge school en op kot zit. Zij heeft de opleidingskosten, de kotkosten en dan nog het abonnement voor de trein en bus. Dat loopt aardig op. Wij mogen een onbepaald bedrag aflossen, maar 1 keer op een jaar. Ik spaar apart voor de aflossing en dat geld gaat er naartoe. Aangezien we vijf hypotheken hebben kunnen we dus vijf keer per jaar een aflossing doen. Ook al is het bedrag niet groot. Ik wil het per se doen!

      Verwijderen
  3. Ik vind 2500 euro gespaard op twee maanden tijd wél heel veel hoor. Ik begrijp niet hoe je dat doet :D Dat is anderhalf maandloon bij mij. Ik vind het wel interessant om te lezen hoe je die dingen aanpakt!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik probeer iedere maand 1300 euro opzij te zetten voor de aflossing. Vorige maand is dit ook niet gelukt omdat ik het geld gebruikt heb voor onze vakantie. Het is kiezen natuurlijk. En mijn man verdiend goed.

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een wafelijzer van 42 jaar oud, Sunburst en aparte tijd voor de kindjes

Campinglife

Kleine meisjes worden groot ...(en dat op een flopdag)