Verandering van een traditie

Ondertussen is beslist dat er op Oudejaarsavond niet zal gekookt worden zoals elk jaar, maar gebakken.
Dat heeft alles te maken met de ontplofte keuken en woonkamer op Kerstdag. Dat nog eens zag ik echt niet zitten.
Als er niet kan opgekuist en af gewassen worden na 't feestje hoeft het voor mij echt niet meer.
En dus kwam ik gisteren op de proppen met: 'Laten we eens iets anders doen want in Nederland doen ze toch ook gewoon oliebollen/smoutebollen op Oudejaarsavond.' Er werd eerst wat gefronst want wat wou ik dan?
Wel. Laten we pannenkoeken en wafels bakken met lekker veel slagroom en suiker en in mijn nieuwste boek las ik nog een recept voor smoutebollenpudding. Leek me meteen ook heel lekker.
En dat vonden ze toen meteen prima.
En zelf was ik meteen veel geruster...Weg stress.

Het boek dat ik deze week kocht heb ik gisteren uitgelezen. Er stond ook nog iets leuks in om te doen op Oudejaar. Een grote bokaal nemen en iedereen mag dan wat wensen. Dan doe je die wensen in de pot en gedurende het jaar trek je regelmatig een briefje en proberen we dan die wens waar te maken :-). Dat leek me ook zalig. Het hele jaar door blijft die Oudejaars/Nieuwjaarspot dan staan en is er voorpret want wie wordt getrokken en wat is de wens. Daar even rond stilstaan weer gedurende het jaar.
Ook gek doen en verkleden met oudejaar leek me tof.

Ook stond er al wat in voor Driekoningen waar we ook hier ieder jaar aan meedoen. Welja. De kinderen doen dat! We halen altijd een taart bij de bakker dan, maar in het boek stond dat diegene met de boon het eten van de volgende dag mag kiezen (JA! Is tof!)en nadien gaan ze verkleed gaan zingen voor centjes. De centjes zijn niet belangrijk. Verkleden is het leukste en het zingen en bellen aan de deuren.
Amai. Ik heb er allemaal heel veel zin in en besefte dat we best ook al wat tradities in ons gezin hebben. Die we moeten aanhouden en soms een beetje aanpassen.

Verder is het alweer een rustigaandag.
Saai, maar ik doe weer de was ;-).

Deze middag gaan er zeven kinderen naar de film Trolls kijken in het cultuurcentrum (dat kost 3 euro per ticket en is dus goedkoper dan de cinema) en komt er voor het eerst kraamzorg. Zelf ben ik van plan om in mijn bed te kruipen dan (want het was deze ochtend weer vroeg)en ik hoop dat de mevrouw mijn strijk wat wil bijbenen want die groeit en groeit.

Morgen is dan een belangrijke dag waarin ik bij de gyn verwacht wordt om kwart na acht. Ik heb zo een vermoeden dat de baby nog steeds dwars ligt en heb geen idee wat er gaat beslist worden. Het geeft een kleine onrust waar ik niet veel aan kan veranderen. En ik zit in mijn maag met de eventuele geboortedatum. Van alle data vind ik morgen net de meest ongunstige (maar dat is persoonlijk).
Mijn verlangen naar een spontane bevalling is groot, maar ook zal het goed zijn als de baby veilig geboren kan worden (al zou een andere bevalling jammer zijn na tien normale bevallingen) en ik sukkel al weken dus het zou ook erg fijn zijn wanneer ik weer normaler kan stappen en de dingen doen.
Het is goed dat ik nu de deur niet uit hoef voor school en hobby's.
Buiten wat vermoeidheid voel ik me goed. Ook emotioneel. Al weet ik dat dit snel kan omslaan :-).


Voor het nieuwe jaar heb ik geen goede voornemens. Of toch misschien één die ik eigenlijk ondertussen al acht maanden doe en dus eigenlijk niet kan beschouwd worden als goed voornemen. Ik wil bijna geen alcohol meer drinken en dit beperken tot af en toe een glaasje bij een speciale gelegenheid.

Mijn Kerstkaartjes zijn nu bijna allemaal geschreven en op de bus.

De zon schijnt buiten en zo lekker ook binnen.

Geniet van de dag !

Reacties

  1. Ik had dat ook met die datum dus ben op de 27ste bevallen 15 jaar geleden (geplande ks) maar als ik het over mocht doen zou ik gaan voor de 1 ste want ik mocht nog een week overdragen. Het maakt een schooljaar verschil. Alsof we te kiezen hebben hihi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet absoluut zeker dat de gyn de baby morgen wil laten komen indien hij 'goed' ligt om te vermijden dat hij weer gaat tuimelen. Het zekere voor het onzekere dus, maar die datum hé. Toch denk ik zelf dat hij nog dwars ligt en dan mag ik nog wachten (denk ik). Misschien ook nog een week..., maar omdat ik grote kinderen krijg en de laatste keer de schoudertjes even 'vast' zaten zitten we er ook niet op te wachten dat hij nog groter wordt en dat doet hij elke week meer. Soms denk ik dat hij net kleiner is. Raar. Alleszins. Heel erg veel te kiezen is er inderdaad nu ook weer niet.

      Verwijderen
  2. Ik zou maar gaan voor zo snel mogelijk dat is het beste voor jou en je kleine manneke .Maar ja wie ben ik dat ik dat zeg hoop dat hij goed ligt . Mijn eerste kwam in een stuit en ook dat is goed gegaan veel sterkte gr Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een stuitbevalling kan, maar de gyn wil dit niet doen omdat onze kinderen zo groot zijn.

      Verwijderen
    2. Ja dat kan dit kindje bij mij was 1800 gram een kleintje dus

      Verwijderen
  3. Het moet veilig blijven, voor jou en je baby. Eender hoe en wanneer hij geboren wordt, jij zal weer mobiel zijn en je baby gezond. Hier was de 2e een teleurstelling qua bevalling die uitdraaide op een ks. Ik wist toen dat eventuele volgende kinderen ook met ks geboren zouden worden. 5 keizerlijke kinderen hier😉, ze zijn allen gezond en ik leef nog. Daar draait het om😊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zou jammer zijn na tien gewone bevallingen. Ik wil zo graag gewoon opnieuw dat kleintje meteen mijn armen in en borstvoeding geven...En mezelf wassen nadien. Bij een ks kan ik me voorstellen dat dat helemaal anders gaat..., maar we zullen morgen dus wel zien.

      Verwijderen
    2. Ik kon me na de laatste ks gewoon wassen hoor😉. Ben trouwens na 5 dagen naar huis gegaan en meteen in de strijk gevlogen. Er is heeeeel veel veranderd wat betreft pijnbestrijding en aan je bed gekluisterd liggen. Tussen de oudste en de jongste zit 16 jaar. Wat een verschil in dat moederhuis! Maar idd, je kan je baby niet meteen vasthouden en dat vond ik keer op keer heel erg.

      Verwijderen
  4. Hopelijk komt het allemaal goed. In Nederland eten ze oliebollen maar eten ze wel gewoon warm.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. met een ks kun je gewoon borstvoeding geven en zeker met een ruggeprik blijf je bij, maak je alles mee. Meteen in je armen houden kan idd niet , je ligt vast aan infuus en dergelijke. Jezelf wassen is ook iets minder makkelijk maar kan misschien wel. Van mijn zevental is alleen de vijfde met een ks geboren

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een goed idee van pannenkoeken en wafels bakken!
    Ik ben ook bevallen van mijn dochter op een dag waarop ik liever niet wou bevallen. Bij haar verjaardag heb ik altijd een dubbel gevoel: heel blij met mijn dochter maar verdrietig omdat ik weet dat er iemand die me nauw aan het hart ligt het heel erg moeilijk heeft die dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat spannend allemaal. Ik ben blij dat je nu Hulp gaat krijgen. Hou je taai. Die laatste loodjes zijn niet niks met een groot gezin om te runnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Volgens mij ben jij bevallen of aan het bevallen. Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. 2 dagen geen blogbericht.... spannend.... 😉

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Een wafelijzer van 42 jaar oud, Sunburst en aparte tijd voor de kindjes

Campinglife

Kleine meisjes worden groot ...(en dat op een flopdag)